Udar – jak się ochronić przed nim?

0
343
Udar – jak się ochronić przed nim

Udar mózgu jak i inne choroby krążeniowo- sercowe są bardzo powszechnym problemem zdrowotnym wśród osób starszych. Rocznie udaru dostaje aż 75 000 Polaków, częściej mężczyzn. Jest to choroba, która najczęściej dotyka osoby po 65. roku życia, ale dzisiejszy pęd i styl życia sprawiają, iż dotyka także coraz młodszych ludzi. Udar jest trzecią w kolejności przyczyną zgonów w Polsce.

Trudno uchronić się przed tym zagrażającym życiu stanem w krótkim czasie, by nie dopuścić do powstania udaru, ale także zawału potrzebny jest zdrowy styl życia, utrzymywanie dobrej wagi, kontrolowanie ciśnienia tętniczego, nie spożywanie dużej ilości czerwonego mięsa oraz alkoholu, uprawianie jakiejś aktywności fizycznej. Jedynie systematyczne i długotrwałe działania są w stanie zapobiegać tak ciężkim i zagrażającym zdrowiu i życiu schorzeniom.

Dobra waga i prawidłowe ciśnienie krwi

To dwie główne kwestie, które trzeba uregulować, jeżeli na poważnie myślimy o prawdziwej profilaktyce przeciw udarowej. Związek pomiędzy nadciśnieniem tętniczym, a udarem (niedokrwiennym lub krwotocznym) jest dawno zbadany i niezaprzeczalny. Mając nadciśnienie nic nie jest przesądzone- ten stan można wyleczyć. Nie wystarczą, jednakże same medykamenty – w ślad za nimi musi iść zmiana stylu życia, podejmowanie aktywności fizycznej (jogging, rower, spacery, basen), a także zdrowa dieta. Należy bardzo uważać, by ciśnienie krwi nie przekraczało stanu 140/90.

Ryzyko udaru można zmniejszyć nawet o 40%, jeżeli obniżymy ciśnienie skurczowe (górne) o 20 mmHg, a dolne (rozkurczowe) o 10 mmHg. Systematyczne zażywanie lekarstw zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru o około 30%. Zdrowa dieta i dobra waga to kolejny ważny krok w profilaktyce udaru mózgu. Każdy zrzucony kilogram masy ciała przybliża nas do zdrowia i uchronienia się przed udarem i jego następstwami. Dobrą wagę można utrzymać jedynie mając zdrowe nawyki żywieniowe oraz chociaż odrobinę ruchu- nie warto zrzucać wagi jedynie za pomocą suplementów.

Osoba, która pragnie zdrowiej żyć powinna odstawić całkowicie słodycze, białe pieczywo, produkty wysoko przetworzone oraz tłuste. Na wystąpienie udaru bardzo duży wpływ ma także cukrzyca, zwłaszcza nieleczona. Cukrzyca uszkadza naczynia krwionośne, a to pierwszy krok do niebezpiecznych powikłań takich jak udar właśnie. Profilaktyką udaru mózgu będzie także kontrolowanie cukru we krwi i świadomie leczona cukrzyca.

Udar, a Stres

Na co dzień nie zdajemy sobie nawet sprawy, jak duże spustoszenie potrafi zrobić w naszym organizmie stres- zwłaszcza ten długotrwały. Stres powoduje, iż do krwi wyrzucana jest bardzo duża ilość adrenaliny czego następstwem jest napływ większej ilości krwi do serca.

Ma to bardzo niekorzystny wpływ na naczynia krwionośne, tym bardziej, iż najczęściej prowadzi do wystąpienia nadciśnienia tętniczego. Walka ze stresem, unikanie bodźców stresowych pozwala więc uniknąć takich skutków jak udar mózgu i inne schorzenia sercowo- naczyniowe. Stresu nigdy nie można bagatelizować.

Stop nałogom

Spożywanie alkoholu, zwłaszcza regularne i w dużych ilościach, znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia udaru krwotocznego mózgu. Jedno piwo, kieliszek wina czy jeden drink nie jest problemem, problem zaczyna się, gdy alkohol spożywany jest systematycznie, co bardzo wyniszcza cały organizm robiąc w nim spustoszenie. Jest groźny nie tylko dla wątroby czy nerek, ale także dla układu krwionośnego.

Innym przeciwnikiem zdrowego stylu życia są papierosy. Palenie ma bezpośredni wpływ na niszczenie ścianek naczyń krwionośnych oraz zwiększenie krzepliwości krwi, jest więc bezpośrednią przyczyną zawałów serca i udarów mózgu. Palenie papierosów sprawia, iż cząsteczki naszej hemoglobiny łączą się z cząsteczkami tlenku węgla, a co za tym idzie do mózgu dochodzi mniej tlenu. Palenie 10 papierosów dziennie przez dłuższy czas to aż 100% większe ryzyko udaru i choroby niedokrwiennej serca.

Wysiłek fizyczny to także kluczowy aspekt profilaktyki udaru mózgu. Tutaj także ważna jest systematyka. Aktywność fizyczna jest najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby, pozwala najlepiej im zapobiegać. Ruch poprawia krążenie krwi, reguluje ciśnienie tętnicze, uelastycznia naczynia. Zacznij więc regularnie ćwiczyć.

Oceń wpis
[Ocen: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.